To odwieczne pytanie, które zadaje sobie niemal każdy początkujący biznesmen lub projektant? Jakie elementy można wykonać na domowej /firmowej drukarce – a jakie opłaca się przekazać do profesjonalnego druku?

Tak mi dopomóż druk

Kiedy warto zlecać druk na zewnątrz, a kiedy możemy poradzić sobie sami? Decyzję warto podjąć po zadaniu sobie kilku bardzo, ale to bardzo ważnych pytań – m.in. o nakład, format, jakość i spodziewany efekt. Nie bez znaczenia jest też to, jak grube ma być podłoże – i czy ma być to papier czy podłoża ozdobne (w tym wykonane z tworzyw sztucznych). Drukarka domowa nie będzie dobrym wyborem, gdy zależy nam na uszlachetnieniu, perforacji lub precyzyjnym składzie.

Część rzeczy jednak z powodzeniem możemy wykonać na domowej czy firmowej drukarce. Z pewnością samodzielnie opłaca się drukować codzienne dokumenty, faktury i pisma urzędowe. Na domowych drukarkach możemy wykonywać plannery, proste zaproszenia, plakaty informacyjne lub niskonakładowe ogłoszenia. Schody zaczynają się, gdy zależy nam na zdefiniowanych, dokładnych kolorach (także Pantone), nietypowym formacie, podłożu lub na najlepszej, offsetowej jakości druku. Tego w żadnym wypadku nie odda nawet najlepsza amatorska drukarka.

Drukowanie zdjęć – w domu czy drukarni?

Na rynku pojawia się wiele drukarek domowych, które pozwalają na druk zdjęć na specjalnym fotograficznym podłożu. To bardzo przydatne rozwiązanie, zwłaszcza, jeśli będziemy drukować rzadko i pojedyncze fotografie. Jednak w przypadku większej liczby odbitek – drukowanie ich u siebie – zwyczajnie się nie opłaca. Aby upewnić się, czy nam się to opłaci  warto przeliczyć zarówno  koszt zakupu drukarki, jak i specjalnego podłoża foto oraz (niestety dość częstą) wymianę tuszy lub kartridży. Podliczając cenę wykonania każdego zdjęcia – najprawdopodobniej wyjdzie nam całkiem opasła sumka. Jeśli więc zamierzamy drukować zdjęcia często i w dość dużych nakładach – zdecydowanie bardziej opłaci się zlecić to drukarni, dzięki której skorzystamy z hurtowych cen i detalicznej jakości.

Wydruk wizytówek – w domu czy drukarni?

profesjonala drukarnia internetowaWielu – zwłaszcza początkujących – przedsiębiorców nie chce tracić czasu i energii na specjalny projekt i druk wizytówek. W efekcie wykonują projekt w zwykłym edytorze tekstu i drukują na firmowym sprzęcie. Niestety każde wprawne oko w mig dostrzeże amatorskie wykonanie, a wizerunek profesjonalisty upadnie (zanim zdążył się wzbić w powietrze).

Jeśli firma chce być traktowana poważnie, powinna poważnie traktować także swoich odbiorców i to, jak im się przedstawia. Właśnie dlatego tak ważne jest to, by mieć starannie przemyślany i opisany wizerunek firmy. Wystarczy skromny brand book z logo, kolorami firmowymi, fontami i zalecanymi układami treści. Raz opracowana identyfikacja wizualna firmy, ułatwi każdorazowy druk wizytówek, plakatów, katalogów czy innych materiałów firmowo-reklamowych. Co więcej, jeśli będziemy korzystać z usług nowoczesnej drukarni internetowej, możemy mieć stały dostęp do archiwum zleceń i jednym kliknięciem ponawiać nakłady. W efekcie zaoszczędzimy nie tylko czas, ale też nerwy i pieniądze – o wizerunku firmy już nie wspominając.

Drukując wizytówki w profesjonalnej drukarni możemy wykonać je na bardzo grubych podłożach, także ozdobnych, transparentnych, faktrowanych lub wykonanych z tworzyw sztucznych. Tylko profesjonalna drukarnia zapewni też dodatkowe uszlachetnienia wizytówek i pozwoli wykonać precyzyjne cięcie, zaokrąglenie narożników lub druk wypukły.

Drukowanie plakatów, ulotek i katalogów

W przypadku druku pojedynczych, niewielkich plakatów lub planerów często wystarczająca okazuje się – dobrej jakości – drukarka firmowa. Oczywiście pod warunkiem, że ograniczenia nas format lub grubość czy rodzaj podłoża.

Nie zaleca się za to wykonywania ulotek na amatorskiej drukarce. Po pierwsze dlatego, że jakość podłoża i kolorów może pozostawiać wiele do życzenia i po drugie dlatego, że ich skład może nastręczyć wiele problemów. W profesjonalnej drukarni ulotki są drukowane i obrabiane na profesjonalnym sprzęcie. Dzięki np. bigowaniu zyskamy pewność, że po złożeniu, ulotka się nie przerwie, a farba nie popęka. Tylko wykonując materiały w drukarni uzyskamy możliwość ich uszlachetnienia.

Podobnie w przypadku katalogów – wykonując je w profesjonalnej drukarni – czy internetowej, czy stacjonarnej, nie tylko zyskujemy więcej możliwości technologicznych, ale także otrzymujemy precyzyjnie wykonany produkt. Wiele drukarni wykonuje katalogi w specjalnych, zautomatyzowanych liniach do opraw szytych, klejonych lub zeszytowych. W efekcie koszt pojedynczego katalogi jest dość niski – a jakość – nie do podrobienia.