Czy w dobie wszechobecnego internetu i social mediów, ulotki reklamowe mają jeszcze sens? A czy czytniki wyparły książki, a serwisy online prasę? Tak naprawdę papier ma i będzie miał ogromną moc – wystarczy ją dobrze wykorzystać.

Ulotka – a komu to potrzebne, a dlaczego?

Mimo rozwoju świata wirtualnego, real nadal ma się całkiem dobrze. Podobnie z papierem – ten ma w sobie coś, czego żadne inne nośniki nie są w stanie zastąpić. Nie tylko jest on cierpliwy, ale przede wszystkim ma w sobie coś eleganckiego, osobistego i ponadczasowego. Papier można poczuć pod palcami, pomazać, wyciąć, albo po prostu złożyć i schować. A papierowe ulotki reklamowe w wielu branżach są po prostu niezastąpione, a ich skuteczność nadal przewyższa wszystkie inne nośniki. To nie tylko puste słowa, ale fakt, potwierdzony badaniami.

Skuteczność broszur reklamowych

Brytyjska agencja DMA przeprowadziła próby, które udowodniły, że znacznie częściej zachowujemy i zapamiętujemy przekaz w formie ulotki, np. w porównaniu z tym samym komunikatem, przesyłanym mailem. Okazuje się, że od 80 do 89% odbiorców zachowuje lub przekazuje otrzymaną ulotkę. Co ważne, największą skuteczność mają ulotki ze zniżkami i kuponami rabatowymi – te przechowujemy lub przekazujemy dalej o 74% częściej niż te same zniżki otrzymane np. na maila.

Druk ulotek reklamowych

W jakich branżach ulotki są najskuteczniejsze?

Zgodnie z powyższym badaniem ulotki najlepiej się sprawdzają w branży handlowej i gastronomii. Ulotki ze specjalną ofertą lub zniżką pozwalają uzyskać naprawdę wysoki poziom konwersji. Owszem, konwersję można mierzyć także w przypadku tego typu kampanii. Aby ułatwić pomiar, warto na ulotce dokładnie zaznaczyć DO kiedy trwa promocja. Wystarczy zastosować dedykowany kod, zaproszenie lub limitowany gratis – a potem podsumować poziom wydatków i zysków i zobaczyć, jakie ROI wyszło. Efekt może Was zaskoczyć.

Sekrety skutecznych ulotek

Jednak nawet w świecie ulotek często zdarzają się nakłady, które w większości trafią do kosza, a nie do odbiorcy. Wbrew pozorom stworzenie skutecznej ulotki nie jest takie proste, a kampanie bywają słabo przemyślane. Sekret skutecznej ulotki polega na tym, by dać odbiorcom powód, aby ją zatrzymali. To tylko i aż tyle. Za tym kryje się zarówno treść ulotki, jak i jakość wykonanie. Jeśli chcemy, aby klient po jednym rzucie oka zrozumiał nasz przekaz – wybierzmy ulotkę dwustronną. W przypadku menu, mapek lub ulotek informacyjnych – warto rozważyć ulotki składane, najlepiej na grubym podłożu. Dostępne opcje można zobaczyć także online – choćby w jednej z większych drukarni – czyli na drukomat.pl. Jeśli zależy nam na profesjonalnym wizerunku, rozważmy grupy papier ozdobny lub opcje uszlachetnienia ulotek. To naprawdę robi robotę, a profesjonalizm po prostu czuje się pod palcami.

Daj klientom powód, by zatrzymali ulotkę

W przypadku ulotek informacyjnych – powodem będzie wyjaśnienie wątpliwości – np. opis programu partnerskiego, usługi, produktów lub zabiegów. Tutaj dajemy odpowiedź na oczekiwania klientów – edukujemy, rozwiewamy wątpliwości i przekazujemy wiedzę, jakiej oczekują. Ulotki informacyjne można tworzyć przy większości kampanii, także produktowych – wystarczy dać odbiorcom przydatne treści. Np. w przypadku ulotki reklamującej karmy dla zwierząt – możemy stworzyć broszurę, w której wyjaśnimy, jak karmić i opiekować się nowym pupilem. Można dodać porady weterynaryjne, kalendarz szczepień, pomysły na zabawy i kilka wskazówek od zwierzęcego behawiorysty. Odbiorcy na pewno docenią to, że nie tylko wciskamy im produkty, ale przede wszystkim służymy wsparciem, radą i pomocą.

W przypadku ulotek reklamowych także powinniśmy zaoferować klientom coś więcej niż laurkę na nasz temat. Informujmy, edukujmy, ale dawajmy też coś więcej – wiedzę, rabaty lub inspirację. Na przykład branży gastronomicznej – sprawdzi się menu, mapka i ewentualne zaproszenie na darmową kawę lub przekąskę. Reklamując sklep spożywczy, dodajmy ciekawe przepisy, triki kulinarne i pomysły jak stworzyć efektowne dania z naszych produktów. A w przypadku handlu –może to być po prostu zniżka na wybrane produkty lub usługi. Jednak zachętą do zachowania ulotki może być też po prostu ciekawy, estetyczny projekt, intrygujące zdanie, zdjęcie lub grafika, którą chcemy zachować. Możemy pokazać reklamowany produkt w inspirującym otoczeniu, pokazać jego nietypowe zastosowanie lub dodać do niego nietypowe DIY. Umieszczajmy na ulotce coś, co stanowi realną wartość i to, co sami chcielibyśmy na niej zobaczyć.