Grafika to – obok malarstwa, rzeźby i rysunku – jeden z podstawowych rodzajów sztuki plastycznej. W jej skład wchodzą różnorodne techniki, które pozwalają na powielanie określonego rysunku na papierze lub innym materiale z wcześniej przygotowanej formy. W zależności od pełnionej funkcji, grafikę można podzielić na dwa podstawowe rodzaje – grafikę artystyczną (której cechą charakterystyczną jest skupienie w rękach artysty całościowego procesu tworzenia) oraz grafikę użytkową. Każda z wymienionych grafik jest nieodzowną częścią sztuki plastycznej i każda z nich pełni niebagatelną funkcję w życiu każdego społeczeństwa.

 

PRZEJDŹ DO PORTALU O GRAFICE UŻYTKOWEJ >>>

 

Czym jest grafika użytkowa

Mówiąc najogólniej grafika użytkowa to taka dziedzina sztuki plastycznej, która – jak wskazuje sama nazwa – ma służyć przede wszystkim celom praktycznym. Jest wykorzystywana głównie przez rynek wydawniczy i reklamowy – bo właśnie w tych dwóch segmentach powstają różnego rodzaju plakaty, gazety, znaczki pocztowe, ilustracje, druki okolicznościowe, papeterie, ulotki bądź wszelkiego rodzaju gadżety reklamowe (czyli wszystko to, co związane jest z codziennym użytkowaniem). Dzięki szerokiemu zastosowaniu grafika użytkowa jest niezwykle uniwersalna – zdobi, tłumaczy, informuje, zachęca, wywiera wpływ na otaczający świat. Z drugiej strony – jest wszechobecna. Można się z nią spotkać na ulicy, w sklepach, na ciele, w firmach – czyli wszędzie tam, gdzie pojawia się człowiek. Jest ona obecna na znakach drogowych, opakowaniach, magazynach, tabletkach, kosmetykach i innych przedmiotach codziennego użytku. Jest po prostu niezbędna – nie jest dodatkiem do życia, ale integralną częścią współczesnego świata.

Formy grafiki użytkowej

Grafika użytkowa z reguły jest tworzona na konkretne potrzeby. W związku z tym obejmuje kilka podstawowych form, do których zalicza się między innymi:

  • plakat (pełniący funkcję informacyjną, reklamową bądź propagandową);
  • ilustracja (element graficzny dodawany do książki bądź artykułu, którego głównym celem jest uzupełnienie, objaśnienie lub ozdobienie słowa pisanego);
  • druki okolicznościowe (na przykład mapy, etykiety, banderole, metki, bilety, banknoty, legitymacje, znaczki pocztowe, papiery wartościowe);
  • druki służące do przekazywania informacji (kalendarze, afisze, cenniki, katalogi, programy, prospekty, ulotki, wizytówki);
  • magazyny i gazety;
  • liternictwo (zajmujące się projektowaniem liter).

Każda z wymienionych form grafiki użytkowej służy określonym celom – jak powiedział twórca logo IBM to właśnie ona sprawia, iż ludzie szybciej rozumieją informacje. I tak należy ją projektować – aby odbiorca uzyskał konkretną informację, podaną w atrakcyjny i przejrzysty sposób.