Każdy, kto planuje wykonanie katalogu reklamowego wcześniej czy później stanie przed pytaniem – czy wybrać katalog szyty czy klejony. Nie musisz więcej przeczesywać internetu – poniżej odpowiemy Ci o różnicach między nimi i ich najlepszym zastosowaniu.

Właściwości katalogów szytych

Aby w prosty sposób wyjaśnić, jak wygląda sposób łączenia stron w katalogu szytym, wystarczy wspomnieć o typowym zeszycie szkolnym. Katalog szyty to nic innego, jak podwójne strony spięte na środku zszywkami. Tego typu katalogi warto wybrać, jeśli zależy Ci na dość skromnej broszurze – zwykle od 4 do 58 stron z okładką.

Katalog szyty jest też dobrym wyborem, jeśli zależy Ci na wersji ekonomicznej – bo już od kilku zł za sztukę. Katalogi szyte są stosunkowo trwałe, a dobierając do nich papier o wyższej gramaturze – można uzyskać bardzo elegancki efekt. Zaletą katalogów szytych jest też możliwość dość szybkiej realizacji – zarówno niewielkich, jak i dość dużych nakładów.

katalog szyty

Zalety katalogów szytych

  • Ich wykonanie jest stosunkowo szybkie (nie trzeba czekać aż wyschnie klej, tak jak np. w przypadku katalogów klejonych).
  • Do głównych zalet katalogów zeszytowych należy przede wszystkim korzystny stosunek jakości do ceny.
  • Katalogi ze zszywkami występują w wielu różnych formatach – od oryginalnych kwadratów przez typowe A4 i inne.
  • Można wybrać opcję z elegancką, uszlachetnioną okładką i kolorowym, dekoracyjnym wnętrzem.
  • Ponadto katalogi szyte można zamawiać od kilku sztuk aż do ogromnych nakładów.
  • Ich wykonanie jest stosunkowo szybkie (nie trzeba czekać, aż wyschnie klej, tak jak np. w przypadku katalogów klejonych).
  • Katalogi zszywane często można wybrać ze zszywkami oczkowanymi – które pozwolą na wygodne wpięcie ich do segregatora (do oferty reklamowej lub materiałów szkoleniowych).
  • Katalogi szyte najczęściej są stosowane jako broszura informacyjno-reklamowa, instrukcja obsługi, katalog turystyczny, oferta, notes lub menu. Katalog szyty bywa też wykorzystywany jako rozbudowana ulotka reklamowa, poradnik lub broszura urzędowa. Ma wiele zastosowań – tak w kampaniach reklamowych, jak i informacyjnych.

Właściwości katalogów klejonych

Katalogi w oprawie książkowej to najbardziej prestiżowa wersja katalogów. A katalogi klejone PUR to prawdziwy Mercedes wśród katalogów. Katalogi z klejem poliuretanowym PUR wyróżniają się ogromną trwałością łączenia i łatwością przeglądania stron. Klej PUR nie kruszy się, jest odporny na wysoką i niską temperaturę, a do tego dość elastyczny – przez co pozwala bezpiecznie rozłożyć katalog na płasko.

Jednak, aby klej miał te właściwości potrzebuje chwili, by wyschnąć – stąd czas realizacji takich nakładów jest nieco dłuższy niż w przypadku katalogów zszywkowych. Katalogi w książkowej oprawie wybierane są do obszernych broszur, mających objętość od 48 nawet do kilkuset stron.

katalog klejony

Zalety katalogów klejonych

  • Są prestiżową oprawą wielostronicowych publikacji.
  • Sprawdzają się do dość dużych nakładów.
  • Katalogi łączone klejem poliuretanowym (PUR) są bardzo trwałe – przez bardzo długi czas.
  • Klej PUR zachowa trwałość tak na pełnym słońcu, jak i na mrozie. Nie kruszy się i łączy na dobre (i na złe).
  • Można wybrać dowolny format – od typowych książkowych, po inne, ciekawe wymiary.
  • Zarówno w przypadku okładki, jak i wnętrza można wybrać eleganckie podłoże o wysokiej gramaturze.
  • Aby wyróżnić katalog można zastosować dedykowane uszlachetnienie okładki.
  • Katalog klejony najlepiej sprawdza się do druku cyklicznych trendbooków, wydań jubileuszowych, katalogu produktów, zbioru inspiracji, instrukcji obsługi lub albumu pamiątkowego.