Przygotowanie katalogów reklamowych wymaga wiele wysiłku i zaangażowania różnych działów. Jak zaplanować prace, aby uniknąć czaso- i kosztochłonnych błędów? Poznaj kilka naszych wskazówek.

Kiedy drukować katalog reklamowy?

Nowy sezon, nowy produkt, kolekcja lub targi branżowe – to gorące punkty w kalendarium każdego marketera. Zwłaszcza że prace nad katalogiem najlepiej rozpocząć na długo przed tymi momentami. Tak naprawdę wydanie katalogu powinno być podsumowaniem wielotygodniowych prac i kondensować wszystko, co udało się przez ten czas wypracować. Wymaga to zaangażowania zarówno biznesu, jak i marketingu, strategii i produkcji.

Od czego zacząć projektowanie katalogu?

Najczęściej zielone światło puszcza dział biznesowy i produkcja, informując o tym, jaką ofertę lub nowości wprowadzamy. Zazwyczaj jednak są tu suche dane i dużo, duuużo tabelek. To właśnie teraz zaczyna się prawdziwa projektowa zabawa. Przed przystąpieniem do projektu katalogu, upewnijmy się, czy podane informacje są ostateczne – i wstrzymajmy się z wlewaniem ich w projekt – aż do ostatecznego akceptu. Gdy mamy już wystarczająco wiele danych – czas przekazać je dalej – treści do copywriterów i korektorów, a zdjęcia, obrazy i logo – do projektantów.

Planowanie katalogów – praca koncepcyjna

Gdy mamy już wszystkie materiały, czas na pracę koncepcyjną. To właśnie teraz jest czas na spotkanie działów, przekazanie swoich pomysłów i ustalenie (w miarę) spójnej koncepcji. Oczywiście – nie łudźcie się, najprawdopodobniej nie obędzie się bez poprawek, twórczego iskrzenia i innych literówek i chochlików drukarskich.

Druk katalogów

Katalog – projekt w oparciu o strategię

Po ustaleniu sposobu komunikacji i linii graficznej – czas na najlepsze, czyli pracę nad treścią. Teraz graficy szaleją na warstwach, contentowcy polują na literówki, a marketerzy pilnują, aby zminimalizować ofiary. Gdy każda ze stron dopracuje swoją część – czas to połączyć i wlać we wcześniej ustalony strategiczny szablon. Gdy uda się nadać wstępny kształt katalogu, warto go wydrukować (tak, to ważne) i dać do przeczytania co najmniej 3 różnym osobom. Najprawdopodobniej pozwoli to wyłapać kolejne błędy i udoskonalić projekt. Po ostatnich korektach pozostaje nam zlecić katalog do druku.

Projektowanie katalogi reklamowego

Wysyłamy katalog do drukarni

Jeśli chodzi o planowanie – to zdecydowanie warto także w tym punkcie dodać spory margines czasowy. Jeśli to możliwe, spróbujmy najpierw zamówić mniejszy nakład  (lub lepiej  proof/wydruk próbny). Nie każdy bowiem zdaje sobie sprawę z tego, ile błędów i nieporozumień może powstać właśnie w procesie druku. Pomijając błędnie przygotowany plik (np. w RGB, zamiast CMYK), często kolory źle wyglądają na wybranym podłożu lub samo podłoże nie spełnia naszych oczekiwań. Zdarza się też, że do wyeksponowania kolorów na ciemniejszym podłożu konieczny jest biały poddruk.

Jak planować pracę nad katalogiem?

Pamiętajmy, że przy planowaniu katalogów zawsze warto dodać duuuży margines błędu. Właśnie dlatego pracę koncepcyjną i wstępne projektowanie grafiki i treści warto rozpocząć zaraz po tym, jak otrzymamy pierwsze materiały. Warto też podzielić pracę na mniejsze etapy i sukcesywnie podsyłać do akceptacji chociaż po kilka stron. Dzięki temu, unikniemy nieporozumień i upewnimy się, że nasza praca zmierza w dobrym kierunku (zmniejszy to też ryzyko nieporozumień i konieczności zaczynania od zera). Czyli po prostu – zaczynajmy najwcześniej, jak się da i zawsze zakładajmy na realizację więcej czasu, niż wskazuje na to najoptymistyczniejszy plan.