Zastanawiasz się czasem, dlaczego niektóre produkty możesz drukować od 1 sztuki, a inne od kilkuset? Jaki jest minimalny nakład druku i co warto o tym wiedzieć?

Minimalny nakład – ale właściwie dlaczego?

Wybierając druk online, często pojawia się pytanie – skąd bierze się minimalny nakład i czemu w niektórych produktach jest to 1 sztuka, a w innych np. 250? Cena i wielkość nakładu zależy zarówno od technologii druku, jak i od specyfiki danego produktu.

Nakład w druku offsetowym

Warto tutaj wspomnieć o różnicach między drukiem cyfrowym a offsetowym, o czym zresztą już pisaliśmy. Jednym z głównych elementów, jaki je różnicuje, jest właśnie możliwa wielkość nakładu. Druk offsetowy wykorzystywany jest zwykle do realizacji znacznych nakładów, w których liczba zadrukowanych arkuszy wynosi co najmniej 1000 sztuk (tzn. wtedy dopiero zaczyna się to opłacać).

Wynika to głównie z konieczności długotrwałego przygotowywania maszyny oraz naświetlania specjalnych płyt, czyli form drukarskich. Sam rozruch i ustawienie maszyny wymaga wiele czasu, materiałów i umiejętności. Tak więc druk offsetowy zazwyczaj dotyczy wydruków wysokonakładowych. Co ciekawe, w offsecie często koszt 1 arkusza okazuje się niższy niż podczas druku cyfrowego, jednak dotyczy to wyłącznie dużych zamówień – gdy cena pojedynczego arkusza rozbijana jest na wiele kopii.

Nakład w druku cyfrowym

Druk cyfrowy jest szczególnie ceniony za to, że pozwala na wykonywanie bardzo niskich, personalizowanych nakładów. Nie jest tutaj konieczne naświetlanie płyt i mozolny proces ustawiania maszyny. Chociaż cena zadruku pojedynczego arkusza jest wyższa niż w druku offsetowym, to w przypadku małych zamówień – zdecydowanie bardziej opłacalna jest właśnie cyfra. W drukarkach cyfrowych można drukować już od 1 sztuki – jednak pamiętajmy, że chodzi tutaj np. o 1 arkusz, a nie o 1 sztukę produktu finalnego. Jeśli wiec zamawiasz np. wizytówki w druku cyfrowym, to minimalnym nakładem jest 1 arkusz, czyli – np. 250 wizytówek. Dotyczy to zarówno ulotek, jak i katalogów, teczek czy zaproszeń.

W druku cyfrowym w ramach jednego nakładu wydruki można personalizować, zmieniając na nich dane (np. nazwiska i stanowiska), co jest nieosiągalne w druku offsetowym. Cyfra daje więc szansę na szybki i spersonalizowany wydruk niewielkich nakładów. Taki arkusz trafia potem do maszyn, które odpowiednio go przytną, dając ów minimalny nakład (właśnie dlatego tak ważne są marginesy bezpieczeństwa i spady). Jeśli zaś zamawiasz np. plakat, stojak reklamowy, obraz na płótnie canvas – zwykle jest on na tyle duży, że jest tożsamy z 1 cyklem pracy drukarki cyfrowej.

Nakład w druku solwentowym i UV także pozwala na szybkie ustawienie parametrów maszyny i wydruk nawet pojedynczych sztuk. Z powodzeniem można więc zamawiać zarówno 1 baner, szyld lub tablicę reklamową, jak i nakład obejmujący kilkaset sztuk – to już zależy tylko od Twoich potrzeb.

Wybierając nakład, warto więc brać pod uwagę zarówno technologię druku, jak i rodzaj produktu. To, jaka jest minimalną ilość wydruków, można zobaczyć np. w drukarniach online, bezpośrednio na karcie danego produktu.