Tworzenie CV czy portfolio graficznego ma z zasadzie ten sam cel, czyli przedstawienie siebie w jak najlepszym świetle w celu uzyskania pracy lub zlecenia. Różnica polega na tym, że w CV “chwalimy się” swoimi szkoleniami i doświadczeniem zawodowym, a w portfolio dokonaniami artystycznymi. Kolejną różnicą jest to, że CV pisze się szybko, natomiast portfolio wymaga sporego nakładu pracy, starannego przemyślenia oraz opracowania projektu, aby osiągnąć jak najbardziej korzystny efekt. I nie jest to łatwe zadanie, ale wykonanie go na wysokim poziomie może otworzyć drogę do intratnych zleceń.

Pomijając kwestie techniczne należy powiedzieć, że praca nad portfolio grafika jest pełna pułapek i łatwo jest popełnić błędy, przez które zainteresowanie naszą grafiką będzie mniejsze. A my wciąż będziemy zadawać sobie pytanie, dlaczego tak się dzieje. Przede wszystkim należy wczuć się w rolę klienta, do którego jest przecież skierowane. Dlatego należy unikać przeładowania strony zbędnymi informacjami, które nie będą go interesowały. Pamiętajmy, że poszukując zleceniobiorcy potencjalny klient będzie przeglądał dziesiątki portfolio i w końcu zacznie z miejsca odrzucać te, gdzie będzie musiał przedzierać się przez gąszcz informacji w poszukiwaniu konkretów. Z tego samego powodu należy także unikać długich i rozbudowanych opisów samych prac.Jest to swego rodzaju wyzwanie, ponieważ każdy odczuwa pokusę opowiedzenia o sobie i swojej pracy w sposób możliwie szeroki, należy to jednak odpowiednio wyważyć.

Po stworzeniu projektu portfolio w interesującej, prostej (ale niebanalnej) i przejrzystej formie przychodzi czas na drugą niezwykle istotną kwestię, czyli dobór prac. I tutaj znowu pojawia się pokusa pochwalenia się wszystkimi lub przynajmniej większością prac. Jest to jednak w pewnym sensie ślepa uliczka, i to wcale nie dlatego, że ktoś może uznać niektóre prace za słabe i nie zainteresować się tymi lepszymi. Wręcz przeciwnie- średnie czy nawet słabe prace mogą się spodobać, a otrzymywanie zleceń na takie prace będzie opóźniało dalszy rozwój artystyczny.

W tym miejscu znajdziecie, jak w ciekawy sposób rozwinąć swoje portfolio grafika poprzez zlecenia graficzne: http://grafikadlafirmy.pl/zlecenia-graficzne/