Czy na pewno wiesz, jak poprawnie przygotować plik do wydruku wielkoformatowego? W tym wpisie zebraliśmy najważniejsze informacje, dzięki którym poprawnie wydrukujesz materiały w formacie XXL.

Format ma znaczenie – druk wielkiego formatu

Chociaż jest pewien stały zestaw zasad, dotyczących poprawnego przygotowywania plików do druku – są one nieco inne w przypadku wydruków mało i wielkoformatowych. Różnice wynikają zarówno ze specyfiki podłoża, jak i maszyn przeznaczonych do wydruków XXL. Nie bez znaczenia jest także odległość, z jakiej będzie widziany dany wydruk. W przypadku mniejszych formatów, czyli wydruków, które oglądamy z bliska należy zastosować inną rozdzielczość niż w przypadku banerów lub billboardów. Drukując np. plakaty XXL można zastosować rozdzielczość nawet o połowę niższą niż w przypadku druku np. ulotek reklamowych.

Jaka rozdzielczość w druku wielkoformatowym?

Za każdym razem, gdy zlecamy druk – warto upewnić się, jakie wymagania ma dana drukarnia. Jeśli korzystamy z usług stacjonarnej drukarni – zawsze pytajmy, jak przygotować dany nakład. Gdy zamawiamy materiały w drukarni internetowej, zawsze należy zajrzeć do instrukcji przygotowania pliku do druku (jest ona dopasowana do danej konfiguracji i automatycznie się zmienia – tak jest przynajmniej na drukomat.pl). Ogólna zasada dotyczy wielkości wydruków.

  • Wykonując druki małoformatowe (BTL, czyli np. katalogi, ulotki) – zazwyczaj wymagana jest rozdzielczość 300 dpi.
  • W przypadku druku wielkoformatowego (ATL, czyli np. baner lub stojak reklamowy) – należy przygotować pliki w rozdzielczości zgodnej z poniższą tabelką.

 

Wydruki XXL - rozdzielczość

To jednak nie jedyne elementy, na jakie należy zwrócić uwagę. Inna rozdzielczość jest wymagana dla druku offsetowego (co najmniej 200 dpi), inna dla wydruków na maszynach cyfrowych (minimum 150 dpi) a jeszcze inna w przypadku billboardów (nawet od 72 dpi). Podsumowując – zanim złożymy zamówienie, zawsze upewnijmy się u źródła.

Podłoże w druku XXL?

Poza rozmiarem pliku istotne jest także podłoże, na jakim będziemy drukować. Różne materiały mają różne wymgania, dotyczące rozdzielczości. Np. w przypadku druku na niejednolitych podłożach – np. folii OWV lub siatce banerowej (mesh) – ze względu na specyfikę materiału, można zastosować rozdzielczość nawet około 50 dpi W przypadku druku na  stojaków reklamowych zaleca się rozdzielczość 100 dpi, a w przypadku banerów i podłoża blueback będzie to 70 dpi.

W przypadku druku XXL, podobnie jak przy mniejszych formatach – należy uwzględnić spady drukarskie i margines wewnętrzny. Nie zapominajmy też o tworzeniu plików w przestrzeni kolorystycznej CMYK. Jednak należy zwrócić uwagę na specyfikę danych produktów. Na przykład amawiając wydruk na siatce banerowej należy także uwzględnić w projekcie miejsce na zgrzewanie i ewentualne oczkowanie.