Na naszym blogu tworzymy cykl wpisów poświęcony pojęciom związanym z drukowaniem. Wyjaśniliśmy już, czym jest bigowanie, falcowanie i sztancowanie, a także rozszyfrowaliśmy tajemnicze RGB i CMYK. Oto kolejna porcja nazw, które warto znać. Dziś dowiecie się, czym są: apla, pantone i gradient.

Rozmaite techniki druku nierozerwalnie wiążą się z pojęciami, o których początkujący w tej branży mogą nie mieć pojęcia. Ale nasz cykl jest nie tylko dla nich – nawet zawodowcy znajdą tu coś dla siebie. W końcu nauki nigdy dość.

Graficy ją lubią, drukarze – przeklinają

Tak jednym zdaniem można opisać pierwsze z omawianych pojęć. Apla, bo o niej mowa, jest często używana w rozmaitych projektach. Apla to jednolite tło składające się z określonego koloru. Najczęściej rozumiana właśnie w ten sposób, choć czasem aplą nazywa się także ilość użytej farby drukowej lub blachę cynkową do druku wypukłego.

Dlaczego graficy lubią aplę, a drukarze – wręcz przeciwnie? Jednolite tło w projektach graficznych, szczególnie reklamowych, jest modne. Nic dziwnego – pozwala stworzyć uporządkowany materiał, w którym główną rolę odgrywa treść, a nie tło odciągające uwagę od tego, co najważniejsze. Poza tym jednolity, szczególnie spokojny kolor, daje wrażenie elegancji i minimalizmu.

Ale dlaczego apla stanowi problem dla drukarzy? Nieco starsze maszyny drukarskie, którymi wciąż dysponuje część drukarni, nie zawsze radzą sobie z wykonaniem takiego tła. Często kolor jest nierówno położony, pojawiają się rozjaśnienia i pasy, co burzy koncepcję jednolitego koloru. Chociaż nie każda barwa jest tak samo trudna w uzyskaniu, to zawsze istnieje ryzyko, że nawet najlepszy projekt graficzny z aplą po wydrukowaniu okaże się niezadowalający.

Krótka historia skali pantone

Aby lepiej zrozumieć znaczenie wzornika kolorów pantone, warto najpierw wrócić do artykułu o RGB i CMYK. Pantone Matching System został opracowany przez amerykańską firmę Pantone – stąd właśnie wzięła się nazwa wzornika. Podstawowa skala opisuje 1761 kolorów, które powstają przez zmieszanie 18 pigmentów. Z tego powodu odwzorowanie tych kolorów w skalach RGB i CMYK nie jest oczywiste. Na ekranie komputera widzimy barwy nieco inaczej niż na wydrukowanych wzornikach.

Dlaczego używanie skali pantone jest tak ważne? Ponieważ określa ona dokładnie kolory, które powinny być użyte w danym projekcie. Dzięki temu na wydrukowanych ulotkach, plakatach czy innych materiałach reklamowych np. logo firmy zawsze będzie miało takie same barwy. Spójność kolorystyczna jest ważna ze względu na ogromne znaczenie identyfikacji wizualnej.

Gradient a techniki druku

Gradient to termin używany w wielu dziedzinach nauki (chemii czy matematyce) i nie tylko. W grafice gradient oznacza płynne przejście tonalne pomiędzy minimum dwoma kolorami. Gradienty powstawać mogą w rozmaitych kształtach, często wykorzystuje się je do nadawania cienia obiektom czy postaciom. Takie przejścia tonalne zazwyczaj dobrze wyglądają na ekranie komputera, ale w przypadku druku efekt nie zawsze jest zadowalający.

Czasami wydruk gradientów może wiązać się z powstawaniem pasm kolorów, które są wyraźnie od siebie odcięte, zamiast tworzyć gładkie przejście. Aby temu zapobiec, dobrze zastosować się do kilku zasad, takich jak: podczas projektowania – używanie krótkich przejść, jaśniejszych kolorów, skracanie przejść ciemnych (niepożądane pasma najczęściej pojawiają się między ciemnymi kolorami i bielą), a także powierzenie wydruku projektów zawierających gradienty profesjonalnym drukarniom, w których wykwalifikowani pracownicy używają tylko nowoczesnych maszyn.