Obecnie istnieje wiele możliwości wyboru spośród dostępnych materiałów drukarskich. Jednak, gdy zamawia się przez Internet, trudno stwierdzić, czy faktyczny efekt zgadza się z tym, co widać na ekranie monitora. Aby mieć pewność, że nie kupuje się kota w worku, coraz częściej zamawia się wzornik papieru.

Co to właściwie jest?

 

To specjalnie skompletowane próbki dostępnych papierów w różnych wariantach kolorystycznych, które klient sam może wybrać, sprawdzić lub dopasować wedle uznania. Pozwala to na łatwiejsze podjęcie decyzji oraz lepszą jakość świadczonych usług, gdyż w ten sposób klient może samodzielnie dotknąć, a nie tylko zdać się na możliwości współczesnej technologii. Jest to szczególnie pomocne, gdyż posiada on konkretną wizję tego, jak ma wyglądać gotowy projekt. Przydaje się to również grafikom prezentującym różne warianty jednego modelu np. zaproszeń ślubnych czy wizytówek firmowych. Liczą się po prostu w projektach, gdzie ważna jest nie tylko informacja, ale również sposób jej oprawy.

 

Jakie płyną korzyści z jego stosowania?

 

To przede wszystkim ułatwienie dla obu stron procesu twórczego. Projektant wie, czego konkretnie oczekuje klient, nie musi się więc zdawać wyłącznie na własną intuicję. Drukarz z kolei nie musi zastanawiać się nad znaczeniem enigmatycznych sformułowań zawartych w opisie zlecenia. I wreszcie klient może własnoręcznie przekonać się, co jest mu proponowane. Zapobiega to późniejszemu rozczarowaniu i niezadowoleniu z gotowych efektów, które należy kilkakrotnie modyfikować, zanim otrzyma się pożądany rezultat.

 

Rzeczywistość a wyobrażenie

 

Wzornik papieru posiada tę szczególną zaletę, że jest odporny na subiektywne postrzeganie oraz nie jest zależny od specyfikacji sprzętowych. Klient widzi, co dostanie oraz jaki będzie końcowy efekt. Nawet jeżeli realny produkt wygląda inaczej od subiektywnego opisu zawartego w zleceniu albo modelu przekazanym przez grafika. Zapobiega to wszelkiego rodzaju nieporozumieniom oraz konfliktom i późniejszym reklamacjom towaru, spowodowanym niezgodnością z faktycznym zamówieniem.